loading...
بزرگترین سایت رایگان فیلم و سریال ایرانی و خارجی MPTV
حسین بازدید : 1748 شنبه 24 خرداد 1393 نظرات (0)

 

 

 

اطلاعات هنرمند
نام اصلی سیاوش قمیشی
زادروز ۲۱ خرداد ۱۳۲۴[۱]
۱۱ ژوئن ۱۹۴۵ ‏(۶۹ سال)
دزفول، خوزستان، ایران[۱]
اهل کشور ایران
سبک‌ها پاپ، ترنس، راک و بلوز
کار(ها) آهنگساز
ترانه‌سرا
تنظیم‌کننده
خواننده
ساز(ها) پیانو
گیتار
ارگ
گونه(های) آوا تنور

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سیاوش قمیشی کوچکترین فرزند خانوادهٔ خویش است [۱]. سیاوش در سن ۹ ماهگی به همراه خانواده ازدزفول به تهران مهاجرت نمود.[۴] در کودکی به پیانو و گیتار علاقه داشت و نواختن آن‌ها را آموخت. در ۱۳ سالگی برای اولین بار در هتل قو با ارکستر چند اجرا انجام داد. در ۱۴ سالگی اوّلین آهنگ خود را با نام «ای قایقران به کجا می‌روی» را برای ضیاء خوانندهٔ معروف آن سال‌ها ساخت.[۴] او دارای مدرک کارشناسی ارشد موسیقی در رشته جاز کلاسیک از دانشگاه رویال سوسایتی آو آرتز لندن است.[۴] سیاوش قمیشی پس از بازگشت از انگلستان در سال ۱۹۷۱ در گروهی به نام ربلز به همراه شهرام شب پره و همایون جلالی به عنوان کیبوردیست و خواننده همکاری کرد.

در همان سال به لندن نزد خواهر و برادرهایش مهاجرت نمود. در سال‌های بعد در چند گروه موسیقی شروع به فعالیت نمود.[۴] قمیشی در سن ۲۵ سالگی به تهران بازگشت.[۲] در ایران با همکاری شهرام شب‌پره و همایون جلالی در گروه‌های موسیقی مختلفی شروع به کار کرد.[۲]

در سال ۱۳۵۷ و پس از انقلاب به همراه تعداد زیادی از هنرمندان مختلف از ایران به لس‌آنجلس مهاجرت نمود.[۴] در سال ۱۳۶۱ اولین آلبوم که که تلفیقی از آهنگ‌های گذشته بود منتشر شد.[۲] پس از آن او تا مدت‌ها به کار آهنگسازی روی آورد و در سال ۱۳۷۱ با همکاری مسعود فردمنش آلبوم حکایت را منتشر کرد. او پس از آن تاکنون ۱۶ آلبوم دیگر منتشر کرد.[۴] سیاوش قمیشی در مصاحبه با شبکۀ پی ام سی گفت که برای اهنگ سازی ابتدا در نوجوانی از گیتار استفاده می کرده ولی حال از پیانو و کی بورد استفاده می‌کند.

در بسیاری گزارش‌ها آمده که علیرضا قمیشی تنها فرزند سیاوش قمیشی و لیلا وصال است و خود او هم با تاکید بر این امر در آلیوم اسیر دو قطعه از سیاوش را بازخوانی کرده و یکی از قطعات را به پدر تقدیم کرده است. سیاوش با ابراز اینکه مجوز بازخوانی کارهایش را به کسی واگذار نکرده است، این کار را دستبرد هنری خوانده است.[نیازمند منبع]

 

ویژگی‌های موسیقی

از ویژگی‌های بارز اشعار مورد استفاده در آثار سیاوش قمیشی، عمق کلمات آن است. به عبارتی، میتوان رد سبکی خاص را در ترانه های او از ابتدا تا کارهای اخیر او دنبال کرد. سبک خاص سیاوش در تحریر ها و ملودی متفاوت صدای او در خواندن بندهای ثابت یک شعر، آثار او را نسبت به دیگر خوانندگان متفاوت جلوه میدهد.

ساختار ملودی و آرانجمان

بسیاری از ترانه هایی که سیاوش قمیشی، آهنگسازی آن ها را بر عهده داشته است، دارای تم و تنظیم متفاوتی نسبت به ترانه های همزمان خود بوده اند. حال و هوای موسیقی راک، جاز، بلوز و ترنس در اکثر کارهای او مشهود است.

آهنگهای فرنگیس، گل بارون زده، ستاره های سربی، کی اشکاتو پاک میکنه، باغ بارون زده، غروب، جزیره، پیچک، خالی، تصور کن، نقاب، آخرین نامه از آهنگهای مشهور اوست.

سیاوش قمیشی در یکی از مصاحبه های خود با شبکه پی ام سی گفت : موزیک پاپ ایران تنها تحت تاثیر ویگن بوده و در جایی دیگر به این نکته اشاره کرد که در سنین نوجوانی ویگن برای اولین بار روش کوک کردن گیتار را به او آموخته است.ضمناً" او محمد اصفهانی را بهترین خواننده و سیروان خسروی را بهترین تنظیم کننده داخل کشور دانسته است. همچنین سیاوش قمیشی در مصاحبۀ دیگری اظهار کرد که در تمام دوران هنری زندگیش تحت تاثیر جان لنون رهبر فقید گروه افسانه‌ای بیتلز بوده است.

گل بارون زده

گل بارون زده با آهنگسازی سیاوش قمیشی ترانه‌ای سرودهٔ ایرج جنتی عطایی، به خوانندگی داریوش اقبالی است. این ترانه در آلبوم شقایق داریوش و دفتر شعر «زمزمه‌های یک شب سی ساله» ایرج جنتی عطایی قرار دارد.

سیاوش قمیشی ، ایرج جنتی عطایی ، داریوش اقبالی به خاطر این آهنگ به نهادهای امنیتی رژیم پهلوی فراخوانده شدند زیرا این ترانه مدتی بعد از اعدام خسرو گلسرخی ساخته شد و نهادهای امنیتی باور داشتند منظور از «گل سرخ» در این شعر، خسرو گلسرخی است. پس از اینکه در متن ترانه «گل بارون زده من، گل سرخ نازنینم» به «گل یاس نازنینم» تغییر یافت، این آهنگ مجوز ساخت گرفت.

موسیقی فیلم

بوی گندم

 

 

 

 

 

 

 

 

آلبوم‌ها

نوشتار اصلی: ترانه‌شناسی سیاوش قمیشی

۰۱ عروسک شب 1342

۰۲ فرنگیس ۱۳۵۳

۰۳ حکایت ۱۳۷۱

۰۴ خواب بارون ۱۳۷۲

۰۵ تاک ۱۳۷۳

۰۶ شهر خورشید (بی کلام) ۱۳۷۴

۰۷ قصهٔ گل و تگرگ ۱۳۷۴

۰۸ هوای خانه ۱۳۷۵

۰۹ قصهٔ امیر ۱۳۷۶

۱۰ قاب شیشه‌ای ۱۳۷۷

۱۱ شکوفه‌های کویری ۱۳۷۹

۱۲ حادثه ۱۳۸۰

۱۳ نقاب ۱۳۸۱

۱۴ بی‌سرزمین‌تر از باد ۱۳۸۲

۱۵ روزهای بی‌خاطره ۱۳۸۴

۱۶ غروب تا طلوع (ریمیکس) ۱۳۸۵

۱۷ رگبار ۱۳۸۷

۱۸ یادگاری ۱۳۸۹

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
توجه توجه تمامی فیلم ها و سریال های که درون سایت قرار دارند مطلق به ده هفتاد و شصد میباشد برای همین مجوز انتشار آنها تمام شده و شامل حقوق مولفین و مصنفین نمشود . تمامی سریال و فیلم ها همگام با قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد و شما دوستاران فیلم میتوانید با کمال آرامش همراه خانواده خود به تماشای فیلم های سایت ما بنشینید. و در آخر هدف از راه اندازی این سایت حفظ اثاره ده های گذشت سینمای کشورمان میباشد . مدیریت MPTV
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کاربران عزیز موافق قرار دادن آهنگ در سایت هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 170
  • کل نظرات : 79
  • افراد آنلاین : 142
  • تعداد اعضا : 183
  • آی پی امروز : 445
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 1,212
  • باردید دیروز : 410
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 3,114
  • بازدید ماه : 3,114
  • بازدید سال : 112,773
  • بازدید کلی : 2,240,596
  • کدهای اختصاصی
    اینستاگرام"" اپارات"" رتبه"" لطفا برای ادامه کار سایت اینجا کلیک کنید اينـتر وب

    فروشگاه سایت

    آهنگ نوستالژیک

    بازی آنلاین

    عکس نوستالژیک

    کلیپ های نوستالژیک

    تبلیغات